2013. márc. 9.

A KESERVIT! - aRosseb interjú


"Egy korty....

Tekervények útvesztőjén
Térkép nélkül járkál a múlt
Eltéved, s fejtetőjén
Paróka csúszkál,hát megcsúnyult"


Egy kevésbé ismert, ám kiváló zenekar egyetlen tagjával Leventével készítettünk interjút!






1. Hány éves múltra tekint vissza a zenekar? Honnan indult?

A "zenekar" tulajdonképpen másodéves főiskolás korom óta létezik, számosítva 2005 az esztendő. Akkor kezdtem el egymagam  muzsikálgatni, kisszobám hűsén,mert nem maradtak társak, akikkel megosszam a közös zenélés élményét. Elég döcögősen  indult, ma már nem szívesen hallgatom meg azokat a dolgokat, amiket akkoriban összekapartam. Pedig a fő cél igen  egyszerű volt: olyan zenét akartam kreálni, amilyet szívesen hallgatok, vagy inkább hallgatnék, ha lenne.
Afféle hiánypótló.Azóta persze változtam,változott a zene is, de az alapja ugyanaz, a fura gondolataimat próbálom kifejezni, egy olyan formában, ami nekem tetszik.

2. Hogy jött a név?

Eredetileg Dr. Kotász volt a név, a tanúból az államí ítéletvégrehajtó nyomán. Az első 2 lemez még ezen a néven  látott napvilágot. Aztán véletlenül találtam valami szutyok csapatot, akik ezen a néven garázdálkodnak, és elég borzadály, kommersz alter-rockot okádnak a világra.
Úgy gondoltam, ez így tarthatatlan, és jött a dilemma...aztán mivel  Somogyban lakom, egyszerűnek tűnt.Rossebes somogyiak. Elég kifejező,meg van egy olyan...menjen mindenki ahóvá gondolom
tartalma is.Pláne, mivel a kezdetektől a Suttyó rekordsz ál-kiadó néven "adtam ki" az anyagot. De talán kissé erős kiadásnak hívni 6-8 eladott cédét.

3. Úgy tudom egyedül csinálod, ez mindig így volt?

Volt zenekarom, még középiskolában.Valahol a punkban való elmerülés környékén, talán az első Gecizők meg Tekintetes úr  kazettákat hallgatva döntöttünk egyik cimborámmal, hogy zenekart alapítunk. Mindketten basszusgitározni akartunk, de ő előbb tett szert rá (jó öreg csehszlovák jolána), elnevezte Bélának, így nekem maradt a dob. Gitárost kerítettünk egyet, eleinte énekelgetett az akkori barátnőm, de szétváltunk, és énekes nélkül maradtunk. A gitárossal rendszeresen meggyűlt a bajunk, miután tanárhoz kezdett járni. Folyamatosan szólózni szeretett volna, ezért a dobszékem mellé oda kellett készíteni egy féltéglát, amikor belekezdett a vinnyogtatásba, csak odavágtam. Punkzenébe nem kell szóló!
Az oskola után persze szétszéledtünk, a basszgitáros sráccal még próbálkoztam, de nem igazán tudtuk összehozni időben a dolgokat. Egy közös felvételt csináltunk, 2005 nyarán, Janó és Bibice néven egy kis, Barcs melletti faluban, de az a formáció csak abban a 4 napban létezett. Azóta maximum egy-egy erősebb italozás utáni másnapos kósza ötletként fogunk hangszert, amit elneveztünk űberkrank-nak. Elég beteg dolgok sülnek ki belőle.Viszont a távolság, és az időhiány miatt ez maximum évente egyszer fordul elő.Amúgy egyedül művelem a zajt.

 4. Milyen eszközök állnak a rendelkezésedre? Segít valaki, vagy mindent egyedül csinálsz, a zenétől a borítóig?

Teljesen egyedül ügyködöm mindennel. Egy dobprogram, egy audacity, neroban keverem a hangot, ez minden technika. Elég macerás. A zene is csak saját kútfőből,egy basszgitár (2.Béla, mert egy basszusgitárt csakis Bélának lehet nevezni) öregapám casio szintije,doromb, meg valami síp, amit egy vadászversenyen nyertem, és elég idegesítő hangja van, hogy belekerüljön. Ennyi. A borító meg amolyan kollázsmunka mindig. Kinyomtatok egy-két képet, ami megtetszik, összeragasztom, szétvágom, rajzolok rá, beszkennelem, és kész .A szövegkönyvvel van a legtöbb macera. Az új még ezért nincs kész.


5.Milyen hatások értek, ha értek?

Elsősorban punkzene persze. Szerencsére a picsa-féle dolgokat hamar meguntam, és érdekesebbeket találtam helyette. Az alapok persze, Crass, Poison Girls, Siouxie, Swall Maps, Stranglers, Fall, PIL, Bullshit Detector válogatás, Kennedys, ilyenek.
A 80-as évek magyar punkja nagyon meghatározó volt, a dallamvilágával, különbözőségével és eredetiségével, Kisangyal, 88-as, Cpg, ETA, Fegyelem, Tizedes, Spenót.
Aztán a '90-es, meg a 2000-es évek eleji zenéi között is akadtak, amik elég meghatározóak...Big Black, Jesus Lizard, Hugh Cornwell, Shellac, Dog Faced Hermans, De kift, ésatöbbi. Magyarok közül Büdösök, Gecizők, főleg a Tekintetes úr, Élettér Elmélet, Csermanek, Burzsoá Nyugdíjasok, ?, Das Kapital. Nem sorolom, mert sose lenne vége, folyton eszembe jut még valami, meg még valami ami húúúúdenagyonjó...blabla....mindenki rátalál ezekre, ha kicsit belemélyed.
Kevés metal, ami még így vagy úgy hatott rám, mint a Voivod, vagy a Soulfly. Néha kell egy kis változatosság.
Mindemellett a népzene. Elsősorban a magyar, mert hát mi a fenének éreznék bármi különöset egy bantu, vagy dél- amerikai dallam hallatán. De utálom a feldolgozott népzenét. Szerintem gusztustalan.
Elég kevés olyan újdonság van, ami érdekel, de azt hiszem elég is. Nem szabad hatásokkal túltöltődni. Azt hiszem Biafra mondta, hogy jó zenét nem lehet zajban létre hozni, csakis csöndben. Igaza lehet,mert az ember csak akkor hallja meg, mit is szeretne, ha nem szól más.

6.Mesélj a szövegekről kérlek!

Mindig is én írtam a szövegeket, még a zenekar időszakában is.A világról szólnak. Azt veszem észre, hogy a direktbe politizálás helyett egyre inkább hangulatfestők lettek a szövegeim. Öregszem...hehe.
Barangó szövegei anno nagyon megfogtak, a verses, szóképekkel megtűzdelt jellegük. Messze túlmutatott bármin, amit addig hallottam...és talán azóta sem volt szerencsém megközelítőleg sem ilyen szintű szövegekkel. Magamat is beleértve. Azért igyekszem.
Próbálok kicsit mindig csavartabban fogalmazni, de a hatásvadász alternatív hülyeségeket mellőzve. Nem szeretném, hogy csak nekem jelentsenek valamit, az hülyeség. Elvégre nem az önvizsgálatról, vagy a lelki dolgokról írok, hanem a világról, meg hogy mit gondolok róla.
Nem mindig közvetlenül, lehet, hogy csak a hangulatában, körülírva.
De mindenképpen a környezet inspirálja...az emberi hülyeség, az eltorzult értékrendek, a pofámba mászó idióták, az életképtelen fiatal generáció vergődése. A néma közöny, vagy csendben, pusmogva háborgó, magát intellektüellnek tituláló kis mitugrászok. Legszívesebben pofán vágnám a fél világot. Kb így tudnám leírni a szövegeimet is...

7.Hány anyag jelent meg eddig? 

Hűűűha....azt mondja hogy....Dr. Kotász néven megjelent...2007-ben a Kritikán alul... című lemez, de ez elég szörnyen sikerült. Szárnypróbálgatás volt csupán, néhány nótát át is dolgoztam azóta róla.
2009-ben a Mi újság,Wágner úr?-című Kotász lemez volt a második, az már egy fokkal jobb lett. Kicsit sok volt még benne a hatás, minden számból kihallani, mit hallgattam akkoriban, mikor készült.
Aztán 2010-ben készült el aRosseb néven az A sárga föld alatt... album. Ezt már jobban szeretem. Kicsit kiforrottabb. És a legutóbbi,a 2013 januárra "kiadott" Minek azt? Ez kísérletezősebb kicsit, keresem a formát.

8. Hol lehet ezeket beszerezni? 

Az eddig rekordokat döntögető eladási statisztikák annak is köszönhetők, hogy csak nálam. Mivel senki nem adná ki, meg kinek van arra pénze ugye...ezért aki ír nekem ímélt, annak kiírok egy cd-t, nyomtatok egy borítót, és elküldöm a magyar posta segítségével. Általában oda is ér.
Az utóbbi időben pedig voltam olyan modern, hogy a haldokló myspacere is feltettem (ahova zene,meg mindenféle képek és irományok is kerültek), és felpakoltam közszemlére a jútúbra is a két aRosseb néven megjelent anyagot. Onnan is akárki le tudja tölteni. Azért még küzdök a gondolattal, hogy valami letöltögetős oldalra feltegyem-e...nem igazán van kedvem hozzá.


9. Voltak visszajelzések az anyagok kapcsán? Ha voltak, akkor milyenek?

Nem igazán. Néhány ismerősömnek nagyon tetszett a sárga föld alatt lemez, meg a földalattisoknak, és az rnr66-rádióban le is adták az egyik számot, meg tetszett nekik, azt mondták...de kb ennyi.
Ez az új anyag neked meg a Honeckeres srácnak nagyon tetszett,azt tudom:)
Bucónak is elküldtem az anyagokat, mert jóban vagyunk, Az előzőre azt írta, hogy már egész jó lett, a mostanira nem  reagált még.

10.Mi az oka, hogy eddig névtelenségbe burkolóztál?

Névtelenségbe burkolózom? Nem is tudtam. Hehe. Talán csak nem reklámozom magam eléggé, vagy mert nem tudok koncertezni? Tény, hogy nem valami sokan tudnak a zenéimről.
Nem igazán zavar a dolog. Nem számítottam és nem is számítok rá, hogy elhíresül valaha is ez az egész, mert nem olyan dolog, aminek nagy keletje volna.
Azért örülök, hogy néhány értő fülre rátalált. Nekem ennyi épp elég.
Ha belegondolk, hogy vannak olyan zenék a kedvenceim között, amit jó, ha tízen-pár ember ismer az országban...már annak is örülök, ha néhány év múlva akad egy-két pincezenész fiatal, ilyetén hajlamokkal, aki hallgatja. Úgy, ahogy én ezeket az ismeretlen zenéket. Vagy jelent nekik annyit, mint pl. nekem a Vidám Fiúk, vagy a Das Kapital.

11. Mi a véleményed a mai "színtérről"? Van-e egyáltalán?

Nincs. Évek óta nincs. Már amikor belekerültem majdnem teljesen halott volt. Az utolsókat rúgta a földalattiék
maradék legénységével, de mára ők is elnémultak. Pozsonyi úr is hallgat, saját bevallása szerint öreg már fiatal srácokkal együtt zenélni.
A kommersz punk színtérre pedig említés szintjén is kár időt pazarolni.Jelentéktelen hülyegyerekek.
Egy-két fiatal csapat van az országban, akiknek köze van egyáltalán az egész lényegéhez.Az Opus Null volt az egyik, ami megfogott ilyen téren, a másik a Honecker Bosszúja, bár náluk eléggé zavar néhol, hogy annyira Csermanek egyenesági leszármazottak...De örülök, hogy vannak, és csinálják.Ügyes srácok, majd alakulnak ők is. Ez egy színtérhez kevés persze, de talán nem is kell. Csak elkurvulna.

12. Fanzint is szerkesztesz. Mit tudhatunk róla?

Unaloműzőnek indult. Munkanélküli voltam tavaly télen, és egy haverommal kitaláltuk, hogy egy ilyen amatőr alkotók pályázatra mekkora poén lenne leadni egy fanzint. Tele parasztkodással, meg uszítással,stb.
Aztán avval is magamra maradtam. Így kitöltöttem egy csomó írással, amik ott porosodtak a fiókban, meg írtam néhány dologról, ami böki a csőröm manapság. Helykitöltő képek, versek, képregények.
Amolyan igazi fanzin sikeredett belőle.
Gondoltam nagy poén lenne, hogy nem árulom (minek is), hanem szétosztok párat, beleírva, hogy adja tovább, aki tudja, éljen a szájhagyomány! És találjon vissza, ha tud. Meg a teszkóba az újságpultra is kitenni párat, a helyi fősuli portáján, dohányzóteraszára is kipakolni. Hadd vigye a nép. Csak még ez a szétszórás része anyagilag kivitelezhetetlen. Talán év közben lesz rá.

13. Van-e akármilyen tétje vagy létjogosultsága az ilyesminek (zene+fanzine)? 

Nincs.Az embereket annyi információ éri, hogy csak legyintenek bármi újra. Meg rég elhalt ez a formanyelv,és önkifejezési forma.Viszont én ezt szeretem. Szóval lehet, hogy csak magam akarom szórakoztatni.
Úgy, hogy nem öncélú, sem az újság, sem a zene. Ez elég paradoxonnak hangzik...
De, ahogy már említettem, nekem elég, ha pár emberhez eljut, akiknek tetszik. Ahogy nekem a régi fanzinok, muzsikák.

 14. Jól láthatóan vozódsz az ősi ( és paraszti) kultúrához, elletétben a kortársakkal. Miért?

Mert tisztább. Sokkal eredetibb bármely régi tárgy, ősi dallam, mint a mai, multikultúrától egységes és unalmas
alkotások. Legfőképp pedig a népi, ősi kultúrák keverése, újragondolása az, ami undorító.
Ami pedig számomra annyira fontossá teszi, hogy az a nyers valóság. Sokkal valódibb, mint bármelyik kortárs,
önismeretiversenygyőztes,drogtól torzult idióta ömlengése a világ megismeréséről, a dolgok valóságáról, és a többi  ökörség, amiről a tehetségtelen modern művészek hablatyolnak. Mind hülyeség.
Aki meg akarja váltani a világot, az mind ingyenélő, alkalmatlan, ostoba mitugrász. A paraszt nem akar világot váltani, nem véletlenül. A pucér amazonaszi törzsek hadd maradjanak pucérak, és pogányok, minek törődni velük? Jó helyen vannak. Nem kell beleszólni a más dolgába, így is eléggé eltorzult a természetes rend.
A valódi világ ott van az archív fényképekről visszanéző arcokban. Mindaz persze, amit én művelek, szintén művészkedő, fölösleges, és távol áll attól, ami számomra a normalitást jelenti.
Szóval ez is szép kis paradoxon...:) Tele vagyok ilyenekkel.

15. Mikor jön a következő anyag? 

A következő anyagról egyenlőre fogalmam sincs.Van 3-4 nóta, amik erre nem kerültek föl, mert nem voltam velük megelégedve. Ha elkészülnek, talán a jútúbra felteszem őket, amíg nem készül el a többi szám. Szövegek vannak, néhány dallamfoszlány is, de nem kapkodok vele. Öregszem én is, hagyok neki időt:)

16. Ha válthatnál kort, megtennéd? Ha igen, melyik kor?

Hűha...nem is tudom...gondolkodtam már ezen párszor, de elég nagy dilemma.
Talán jobban megfelelne nekem a múlt század fordulójának környéke, de nem tartott sokáig egyik rendszer sem, ami számomra szimpatikus. Vagy a honfoglalás-kor környéke, esetleg a késő vaskor. Mindenesetre sokkal primitívebb világban szeretnék élni. Sokkal egyszerűbb. Ölni, hogy élj, élni, szaporodni...nem volt könnyű a megélhetés az akkori időkben, de sokkal egyszerűbb, az biztos.
Fene tudja, hiányoznának a könyvek...


17. Voltaképp mi a célod ezzel?

Fogalmam sincs. Talán hogy egy épp felcseperedő, vagy most születő kisgyereknek legyen mit hallgatnia/olvasnia, ha véletlenül olyan formán torzítja el a világ, mint engem. De ezek elég nagyravágyó hülyeségek egy magamfajta ismeretlen kisembertől.Viszont mindenki szeretne nyomot hagyni maga után. Így én is. Elsősorban azonban magamat szórakoztatom. Ki kell adnom a frusztrációt, és ezt találtam a legmegfelelőbbnek.Vannak,akik hajómodelleket raknak össze,vagy teniszeznek. Nekem ez vált be.
A tenisz elég buzis.

Májszpész

Jutúb csatorna

Lemezt a taraj84@freemail.hu ímélcímen lehet kérvényezni!



2013.03.09.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése