2013. okt. 2.

ESZTÉTIKAI KÍSÉRLET-A SLÁGERGYANÚ



Gondolkodtunk-e már azon, hogy miért sláger a sláger? Hova-tovább mitől az? Most nem azokra a receptekre gondolok, amiket temérdek cikk és blog írt meg anno, hanem a  jelenség természetére.



Nem kell képzett zenésznek, vagy Mozartnak lenni ahhoz, hogy bizonyos zenei összefüggéseket észrevegyünk.  Ha előveszünk egy 30-40 (de szerintem még a 20 is belefér) éves lemezt, akkor az előadók mind egyedi karakterektől fognak tanúskodni. Még a sokak által szidott Sex Pistols is egészen eredeti zenei nyelvet alakított ki, ellentétben a későbbi punk zenekarokkal. Ez a jelenség az időben való előrehaladással folyamatosan erősödik, tehát minden stílus alapformulájának formája fokozatosan felhígul, ami a műélvező esztétikai érzékében is hígulást okoz. Magyarán, az ember előbb élvez el egy UK SUBS Party in Paris című számára, mint mondjuk egy P.I.L. Annalisájára.
Hosszú ideje azonban úgy tűnik ez a hígulás beállt, és mondhatni irányzatok felettivé vált. A süketek számára, - lemezgyűjteménytől függetlenül - ontják ugyanazokat az üres és sematikus megoldások alapján megszült számokat. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezek mind rosszak, mert ezekhez is jól hozzá lehet nyúlni(mint az később kiderül).
A slágerek közös tulajdonsága, hogy mindig ugyanazokból a hangsorozatokból állnak. Ezeket persze tologathatjuk félhanggal, egy hanggal, vagy akármennyivel. A köztük lévő távolság, és a hangok feltűnési sorrendje ugyanazt fogja eredményezni.
Aki egy kicsit is érti ezeket azoknak felsorolok néhány példát:
1.C-G-A-F (Auróra-Kifacsart citrom,Hétköznapi Csalódások-Álom sorozat,Mattafix-Big city life,U2-With or whitout you,
2.D-Aisz-F-C (Auróra-Tinibálvány,Hétköznapi Csalódások-Szép az ország,Ocho Macho-Jó nekem stb…)
3.A-C-G (The Business-Real enemy,The Business-Harcore hooligan, UK SUBS-Party in Paris stb…)
4.A-F-G (CPg-Erdős Péter,The Vibrators-Baby,baby, Blue Öyster Cult - Don't Fear the Reaper stb…)
5.E-D-A (GBH-Give me fire,Hétköznapi Csalódások-Köpj le egy rendőrt stb…)
6.A-D-E (Ramones-Blitzkrieg Bop)
7.D-Aisz-F-C (The Exploited-Alternative,MGMT-Kids, Of Monsters and man-Little talks stb…)

Mint az látható ezek között szerepel olyan is, ami egyik-másik variánsa. Ha elég élelmesek vagyunk, szinte minden irányzatban fellelhetjük ezeket a sémákat. Nyilván olyan példákat hoztam fel, amik engem is érintettek valaha,vagy hallottam valahol, és volt időm megfigyelni őket. A felsoroltak egyébként kivétel nélkül mind slágerek lettek, amik közül a régiek azok is maradtak, az újabbak viszont mind felszívódnak, hiszen ezt a receptet ma már tudatosan használva, gyakorlatilag havonta tudnak kinyomni egy új számot a slágergyárból. Az hogy éppen „A” hanggal, vagy „G”-vel kezdődik teljesen mindegy. Aki nem érti, az próbálja ki a következőt: Álljon fel a gép elől, és lépjen hátra hármat. Ha belegondol, ugyanúgy van és létezik mint az előbb, csak valahol máshol (pl: a szoba közepén). Kinézetében, beszédében, és jellemvonásaiban pedig semmilyen változás nem áll be, még a végtagjai sem cserélődnek ki.

Ezek közül a C-G-A-F formula lett a leghatásosabb és a mai napig is az. Ahogy minden jelenség, ez is csak kortünet. Ergo nem állandóan jelenlevő, tehát csak korunk emberét érinti. Próbáljuk ki például azt, hogy süket ismerősünknek lejátszunk , 6 olyan számot ami ugyanabból a formulából áll. Valószínűleg mindre azt fogja mondani, hogy zseniális!
A legszörnyűbb az, hogy olyat is láttam az egyik általam szervezett koncerten, hogy a zenekar lejátszotta az Aurórától a Tinibálványt. Természetesen mindenki őrjöngött a sláger hallatán. A szám végén a zenekar nagy tapsot kapott, majd bejelentették hogy egy saját szám következik. Ekkor elkezdték ugyanazt, csak félhanggal feljebb. A siker ugyanakkora volt.

Egyes előadók egyébként arra is képesek, hogy saját magukat lopják meg. Az Auróra Tinibálvány, és Csodatevő című számának ugyanaz az alapja. De a Picsára is jellemző ez. Csak ők mindig más torzítót használnak, vagy másképp pengetik ugyanazt a témát. Az Ébresztő gyakorlatilag a Hannover átírt változata. Viszont egyedül a PICSA képes úgy hozzányúlni ezekhez a témákhoz, hogy mondhatni észrevétlenek maradnak. A Dollár,hatalom,pornó, albumuk viszont teljesen sallangmentes.

Végeredményben tehát, ugyanaz a dolog mindig más képben köszön vissza. Egy punk, punk minőségben nem fogja meghallgatni az MGMT-től a Kidset, viszont egy MR2 hallgató sem fogja meghallgatni az Exploited-től az Alternative-ot, pedig kezet is foghatnának nyugodtan. Ha a formát kortünetnek vesszük ugyanis, akkor mindkettejüket ugyanaz a dolog hatja át. Ha egy kezdő együttes próbálni kezd, mindig slágerekkel kezd gyakorolni, majd mikor saját számok írásába kezdenek, (eredetiség híján) ugyanazokat fogja eljátszani csak saját szövegekkel. Elég ha a jutúbon szétnézünk a temérdek friss punk zenekar háza táján. Ez a legrosszabb egyébként, hogy leginkább, erre az elvileg kísérletező hajlamú, merész, és forradalmi irányzatra jellemző a legnagyobb ilyen irányú korlátoltság.

Most nyilván jön a kérdés, hogy mi is az, ami áthatja (a példánál maradva) a punkot és az mr2 hallgatót? A válasz egyelőre rejtély. Abban nem hiszek, hogy ez is egyfajta biztonságot nyújt az átlagember számára, és a „népbutítás” sablont sem akarom elsütni, az pedig végképp nem lehet kibúvó, hogy már nem lehet újat mutatni. Aki tudja a választ, az írja meg nekünk.
A legjobban viszont az Axis of Awsome egyik fellépése foglalja össze a slágergyanú jelenségét.


Alább pedig álljon az írás során felhasznált számok jutúb jegyzéke. Kellemes összehasonlítást!

1.









3.




4.





5.




6. Ez kimaradt,mert felesleges.

7.






2013.09.30. 



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése